Sunday, October 11, 2015

Rondbreinaalden

Sinds ik in januari ben begonnen met Fair Isle breien zijn ook de rondbreinaalden weer in beeld gekomen. Nu had ik er wel een paar, maar ik zou niet meer weten waar ik die ooit voor gebruikt heb. Ergens in de vorige eeuw moet dat zijn geweest.
Maar goed, als je dan wat meer leest over het huidige breien en de Fair Isle techniek, dan ontdek je dat er heel wat meer rondbreinaalden zijn dan ik wist.
Ze zijn er in allerlei diktes: ja, ook in kwart maten! Nooit geweten dat deze breinaalden ook bestaan.
En dan variëren ze ook nog in materiaal en lengte...

Deze Retro Sampler begon ik op 1 januari en breide ik op een van de naalden die ik al had. En aangezien deze naald heel lang is, maakte ik kennis met de Magic Loop. 

Maar polswarmers breien op een hele lange rondbreinaald is niet zo praktisch en toen ik vorige week in Amsterdam bij de Afstap was heb ik maar eens ook kleine naalden gekocht. De totale lengte van deze naald is 20 cm. Even wennen, maar dat gaat vast goed komen.

Dit is de Sampler II van Wieke van Keulen. Hier kocht ik een naald voor die de juiste lengte heeft en ik dus niet hoef te breien met een Magic Loop: dat scheelt een handeling en dat is wel zo fijn.
En na deze ervaring kocht ik dus ook voor mijn Retro Sampler de juiste maat naald.

Nog even in detail.

En natuurlijk hoef je niet per se rond te breien op een rondbreinaald. Gewoon heen-en-weer kan ook, maar zo past het wel makkelijker in een tasje! Die lange naalden steken altijd zo uit...en dit zag ik laatst bij een vriendin...uit een klein tasje kwam een klein breiwerkje. Ook dat leek me handig.

En zo kocht ik vorige week drie rondbreinaalden...en heb ik me verbaasd over het assortiment dat bestaat. Elke naalddikte in wel 10 lengtes en dan ook nog eens in verschillende materialen, afhankelijk van de breitechniek.

Ik ben nu druk met Fair Isle breien en kaboutertjes voor de Herfstmarkt op de school van Mr. X, maar ik heb al gehoord dat kant breien ook 'hip' is. Dat is dan misschien iets voor een volgend project?

Een fijne week gewenst.
Françoise

2 comments:

  1. Heb laatst ook met open mond in de wolwinkel staan kijken bij de breinaalden. Wat een hoop keus.
    Even opzij gekeken is het uitzoeken van een breinaald toch een stuk makkelijker dan van een haaknaald.
    Die lijken helemaal niet meer op de naalden van vroeger. Hihih..
    Leuk hé dat fair isle breien.

    ReplyDelete
  2. Hoi Françoise, heb er nooit aan kunnen wennen om geen breinaalden onder m'n armen te houden tijdens het breien. Als ik dit zo zie ga ik het toch maar weer eens proberen. Handig al die verschillende lengtes! Vriendelijke groet, Anita

    ReplyDelete