Monday, October 5, 2015

Van Amsterdam naar Rotterdam


Zomaar een zaterdag vrij. Het komt niet vaak voor dat Mr. X op zaterdag met papa op stap gaat. Voor deze vader is zaterdag over het algemeen een werkdag. Ze hadden wel zin in een dagje Efteling en ik nam de kans waar om alleen op stap te gaan. Vorige week las ik bij Juud's Quilts over een tentoonstelling van antieke quilts uit de collectie van Rob en Marianne Polak.
(zie haar blog van 28 september).
Deze quilts heb ik in 1996 al eens gezien in Haarlem, maar ik vond het een goede reden om naar Amsterdam te gaan. Niet alleen voor de quilts, maar ook om de sfeer van Amsterdam te proeven, te slenteren langs de grachten en me te laten verrassen door de leuke winkeltjes.
Een bezoekje aan de Birdblocks is goed voor een kleurig humeur!
Er zijn natuurlijk mensen die blijer worden bij de buren van Merel, maar dat mag.
Daarna ging ik breinaalden kopen bij de Afstap, rondbreinaalden wel te verstaan, want ik wilde polswarmers breien. Ik heb nu hele kleine naaldjes, hierover een andere keer.

In dezelfde straat als zit de Amsterdam Duck Store.
Ze verkopen daar alleen maar badeendjes, zo leuk om te zien. Voor allerlei gelegenheden is er wel een eend. 
Hier zie je ze in een heus grachtenpand.
Daarna liep ik verder langs de Prinsengracht tot ik bij nummer 783  IV was. Uhm, was dit wel goed?
Een lelijk kantoorpand tussen al die oude panden, maar een poster op de deur bracht me toch naar binnen. Quilts aan de wanden, een mooie diversiteit.

En quilts met hele kleine stukjes. De vierkantjes in deze quilt zijn ongeveer een halve inch.
Ik denk dat ik dit blokje ook in mijn Dear Friends ga gebruiken.

Deze stukjes zijn nog kleiner. Ik geloof iets van 30.000 stukjes in de quilt.
Als je dit ziet, weet je dat je niets meer hoeft weg te gooien.
Ook komend weekend zijn de quilts nog te zien.
(vrij-za-zo van 13-17 uur)

Vervolgens was ik al bijna op het Museumplein en had ik mijn zinnen gezet op het Van Gogh Museum, maar de rij was me iets te lang (ja, ook met een museumkaart moet je in de rij, er mogen maar een bepaald aantal mensen tegelijk naar binnen. Maar mevrouw, als u over een uur terug komt, dan zal er wel geen rij meer zijn).
Ik besloot dus maar eens een kijkje te nemen in het Stedelijk museum. Hier geen rij.


Wel een kleurige stoel, helaas een museumstuk en geen stoel om uit te rusten. Hij zag er wel comfortabel uit.

Wow, wat een kleurexplosie. Speciaal ontworpen voor deze zaal. De zaal was verder helemaal leeg, dat was maar goed ook. Overweldigend.

En een groot contrast met het naastgelegen trappenhuis.

Een naaimachine in de museumwinkel...
En toen was het ruim een uur later en was de rij bij het Van Gogh museum inderdaad verdwenen. Toch nog maar even naar binnen dan...maar wat was het daar nog druk!
Je mocht er geen foto's maken...nou dat zou ook niet handig zijn geweest: alleen leuk als je mensen op de foto wilt. Ja, ik heb de zonnebloemen, zaaier, aardappeleters, amandelbloesem etc. gezien, maar rustig van genieten..dat zat er niet in.

Met hele moede voeten weer naar huis. Lekker met een boekje in de trein.
Wat een heerlijke dag.

En toen kwam nog de zondag met museumbezoek in Rotterdam.
Wat is deze stad toch groot contrast met Amsterdam: andere skyline, meer ruimte, minder toeristen.

We brachten een bezoek aan het Belasting en Douane museum. Er was van alles te doen...en zo was er weer een weekend voorbij.

Veel quiltplezier,
Françoise

3 comments:

  1. Heerlijk zo'n dagje alleen op stap. En jouw 2 mannen hebben vast ook genoten samen. Vr.gr. Anita

    ReplyDelete
  2. It's so nice and interesting blog about the badeendjes kopen it's really good.
    badeendjes bestellen

    ReplyDelete